loading...
سلام بر چهارمی ها
آپادانا وظیفه دان بازدید : 147 شنبه 11 آذر 1391 نظرات (0)

 

روش‌ها و اعمالي وجود دارند که مي‌توان با عمل به آن‌ها، به بالا رفتن مهارت‌هاي علمي و عملي دانش‌آموزان در درس علوم، وقتي‌که در مدرسه هستند، کمک کرد. در اين مقاله، به بخشي از اين موارد اشاره مي‌شود.

 

1) ‌در کلاس، صد ‌در ‌صد مشارکت داشته باشيد...

دانش‌آموزان فکر مي‌کنند، مي‌توانند با استفاده از زماني‌که معلّم درس مي‌دهد، خود را براي کلاس بعدي آماده کنند و با اين‌ کار، در زمان صرفه‌جويي کنند؛ براي مثال‌، بسياري از دانش‌آموزان در کلاس علوم، لغت مي‌خوانند تا خود را براي امتحان زبان ساعت بعدي آماده کنند.

بهترين زمان يادگيري، وقتي است که معلّم درس مي‌دهد. اين زمان دو برابر مفيد‌تر از زماني است که دانش‌آموز در خانه مطالعه مي‌کند. وقتي شما حرف‌هاي معلّم را دنبال مي‌کنيد، مي‌توانيد صحبت‌هاي او را قطع کنيد و راجع به مطلبي که متوجّه نشديد، دوباره سؤال کنيد. هم‌چنين اگر معلّم از شما سؤال کرد، بهتر مي‌توانيد نظر خودتان را بيان کنيد.

 

2) ‌در گروه صحبت کنيد.

بيش‌تر پيشرفت‌هاي علوم، به‌وسيله‌ي همکاري بين افراد صورت گرفته است. از کار آزمايشگاهي گرفته تا پروژهاي گروهي. اين مهم است که نظرتان را در گروه بيان کنيد. اگر مشکلي هست، ساکت ماندن بدترين کاري است که مي‌توانيد انجام دهيد. هم‌چنين مطمئن شويد که متوجّه حرفي که ديگران مي‌گويند، شده‌ايد. مشکلات را ناديده نگيريد و تلاش کنيد آن‌ها را حل کنيد. امّا اگر نشد، پيش معلّمتان برويد و نگراني‌هايتان را توضيح دهيد. يک معلّم خوب به ميان گروه مي‌آيد تا فعّاليّت آن‌ها را توسعه دهد.

 

3) نکات خوب را بنويسيد.

کتاب‌هاي علوم، مقادير زيادي از اطّلاعات را در بر مي‌گيرند امّا اين براي شما سخت است که بدانيد روي چه قسمت‌هايي از کتاب، بايد بيش‌تر تمرکز کنيد. مطالبي که شما در کلاس مي‌نويسيد، نشان مي‌دهد که معلّم روي چه قسمت‌هايي تأکيد بيش‌تري دارد و چه چيزهايي را در امتحان از شما مي‌خواهد.

4) از منابع مختلف تحقيق کنيد.

بعد از اين‌که معلّم در کلاس درس داد، شما نياز داريد اطّلاعات بيش‌تري در رابطه با درس، از منابع مختلف کسب کنيد. اينترنت يکي از اين منابع فوق‌العاده است که جديدترين اطّلاعات و تصاوير را دارد. شما به آساني مي‌توانيد دانسته‌هاي خود را با چند بار جستجو کردن در اينترنت کامل کنيد.

 

5) از وسايل کمک آموزشي بصري استفاده کنيد.

داشتن وسايل کمک آموزشي در خانه، بسيار مهم است. (ديدن چيزهايي که به يادگيري شما کمک مي‌کند). شما مي‌توانيد با طرّاحي پوستر، مطالبي که براي امتحان بعدي نياز داريد، بر روي آن بنويسيد. با اين ‌کار مطالعات خود را هدف‌مند مي‌کنيد.

 

6) بفهميد چرا؟

مغز انسان اين توانايي را دارد که مفاهيم را حفظ کند؛ تا حدّي که فهم شما از اين مفاهيم را آسان کند. امّا مهم اين‌ است که به روابط بين مفاهيم و علل وقوع آن‌ها پي ببريد؛ براي مثال، تصوير شليک کردن يک اسلحه مي‌تواند به ما کمک کند تا قانون سوم نيوتن را به‌ياد بياوريم. (هر گاه جسمي نيرويي را به جسم ديگري وارد کند، جسم دوم نيرويي مساوي و بر خلاف جهت به جسم اوّل وارد مي‌کند). وقتي تفنگ شليک مي‌کند، گلوله را با نيروي زيادي به فاصله‌اي دور پرتاب مي‌کند، گلوله نيز نيرويي را به تفنگ وارد مي‌کند بهحدّي که آن‌را به اندازه‌ي چند اينچ به عقب پرتاب مي‌کند.

 

7)‌ مهارت‌هاي رياضي خود را تقويت کنيد.

براي اين‌که در درس علوم پيشرفت کنيد، بايد مهارت‌هاي رياضي خود را تقويّت کنيد. رياضي ارتباط زيادي با علوم دارد. هرگز از کلاس‌هاي رياضي پيش‌نياز براي دروس مختلف علوم، چشم‌پوشي نکنيد؛ به‌خصوص کلاس‌هاي علوم پيشرفته‌اي که به فهم زيادي‌ از جبر نياز دارند.

 

8) ‌با سيستم استاندارد آشنا شويد.

در علوم از وسايل سنجش استاندارد استفاده مي‌کنند که مي‌تواند براي دانش‌آموزان گيج کننده باشد. والدين مي‌توانند با صحبت کردن راجع به واحدهاي استاندارد، به فهم دانش آموزان کمک کنند. والدين مي‌توانند هنگام رانندگي درباره‌ي تبديل مايل بر ساعت به کيلومتر بر ساعت، با فرزندانشان صحبت کنند و يا درباره‌ي تبديل سانتي‌متر به ميلي‌متر و اينچ حرف بزنند و يا اين‌که وزن خود را به‌جاي پوند، به کيلوگرم بگويند.

 

9)‌ ابزار و وسايل لازم را داشته‌ باشيد.

علوم مختلف، به داشتن وسايل لازم و مفيد متّکي است. هر چيزي را که معلّم لازم دارد، برايش فراهم کنيد. ليستي از وسايل موردنياز علوم شامل مدادهاي رنگي، ماشين‌حساب،خط کش استاندارد و يک قيچي کوچک.

آشنايي با علوم در دنياي تکنولوژي محور امروز، کاملاً ضروري است. دانش‌آموز مي‌تواند با پيروي از اين نکات، نه تنها شانس گرفتن نمره‌ي خوب را بالا ببرد، بلکه مفاهيمي را درک کند که به او، قابليّت درک بهتر جهان طبيعت را بدهد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي من آپادانا وظیفه دان سرگروه آموزشی پایه چهارم ناحیه 2 آموزش و پرورش مشهد هستم لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ، من را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و مرا در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 758
  • بازدید کلی : 34,937
  • کدهای اختصاصی
    کسب درآمد از پاپ آپ